PODEU VISITAR-LA VIRTUALMENT EN 360º | ||||||
| ||||||
| ||||||
“El Canal de la Infanta va ser inaugurat el 21 de maig de 1819 per la Infanta Luisa Carlota de Borbón, de qui li ve la denominació. El seu nom complet és “Canal de la Serenísima Infanta Doña Luisa Carlota de Borbón”. La Casa de les Comportes constituïa la porta d’entrada del curs del canal, el qual es nodria de les aigües de l’antic rec medieval i regava la plana esquerra del Llobregat, amb una longitud aproximada d’uns 17 quilòmetres fins al mar. En els seus primers temps tenia un cabal en la capçalera de 4.200 litres per segon i un desnivell total de 13,65 metres. Per portar a terme l’obra es van haver de construir 45 ponts, 15 clavegueres i travessar 5 mines d’aigua subterrànies procedents de Collserola. El canal de la Infanta representà la regularització de la xarxa de regadiu de la vall baixa del Llobregat i repercutí favorablement en un gran impuls per a l’agricultura. Tot i que el seu ús és funcional, en la construcció de l’edifici de la Casa de les Comportes es tingué cura del tractament i embelliment de les façanes, decorades seguint les pautes estètiques de l’estil neoclàssic amb la incorporació d’uns medallons ceràmics com a elements ornamentals, el joc simètric de les obertures i els revestiments emprats. Tocant aquest edifici hi passa l’antiga carretera N-II (avinguda de València). Actualment és una via urbana integrada a les poblacions que creua i va ser traçada l’any 1763, en el moment de la construcció de l’enderrocat pont de Carles III, també conegut com “pont de les quinze arcades”. La seva construcció suposà la substitució dels antics i mal condicionats camins rals per una moderna xarxa viària que situava Molins de Rei com un important i estratègic punt de confluència en el mapa de les comunicacions. La primera diligència que passà per Molins de Rei fou la que féu el trajecte Reus-Barcelona, el dia 1 de març de 1815: uns 110 quilòmetres recorreguts en deu hores i mitja amb un preu per bitllet de 80 reals de vellón. Va ser la primera línia regular de l’Estat espanyol i va suposar una revolució de les comunicacions.” Text: Ajuntament de Molins de Rei |