|
|
L'any 1324 el rei Jaume II va crear el Comtat de Prades pel seu fill l'infant Ramon Berenguer i s’ha volgut relacionar amb aquest fet l’emmurallament de la vila de Prades, datat al segle XIV malgrat que el 4 de febrer de 1408 el rei Martí l’Humà concedí al Consell d'aquesta vila pròrroga, per cinc anys, de l'impost que llavors gravava el pa, el vi i la carn, per tal que continués la construcció de la muralla i els valls de la mateixa vila, i per tant no fou acabada fins entrat el segle XV.
|
|
Fou, doncs, el pas del segle XIV al XV un moment molt important per la vila de Prades, coneguda com la "vila vermella" pel color rogenc de la pedra, perquè, a més de la construcció del clos emmurallat, també podria correspondre a aquesta època la construcció de la nova església, l'absis de la qual, poligonal, forma part del recinte emmurallat, del qual sobresurt.
|
|
El clos emmurallat de Prades, del qual es conserven fragments significatius (portal de la Creu, portal del Planet del Pont, panys de murs, una torre de defensa...) tenia planta irregular i englobava a l'interior, a més del castell comtal i els carrers adjacents, l'església de santa Maria -edifici gòtic, d'una sola nau, amb façana renaixentista- i la font renaixentista, ambdós elements a la plaça Major. Cal destacar el Portal de la Creu, d’arc de mig punt adovellat, amb matacà a la part superior. També cal fer esment del petit arc que hi ha on existí el barri gòtic de Prades.
|
Els vestigis que han arribat fins a l'actualitat mostren una important construcció de carreus amb torres de planta rectangular o quadrada i portals com el de l'església. La zona de muralla de llevant és la més ben conservada i ha estat restaurada. Al sud de la muralla queden poques restes, tal vegada a causa dels desperfectes ocasionats per les guerres. Cal tenir en compte que la vila ha estat objecte, repetidament, d'esdeveniments bèl·lics. Així ocorregué durant la guerra contra el Rei Joan II, també en la Guerra de Separació (de Secessió o del Segadors) al segle XVII, quan fou ocupada la vila i enderrocades les muralles. En els temps carlins, en l'espai d'onze mesos, la vila fou incendiada dues vegades.
|
|