Capella dedicada a la Mare de Déu de la Mercè, construïda l'any 1927. La capella la va fer construir Joan Vives i Gibert amb una advocació en honor a la seva esposa, Mercedes Ciervo Sinclair.
|
|
|
Capella d'una sola nau amb accés des de ponent, i un campanar adossat al mur de llevant amb accés des de l'interior de l'edifici. La nau és coberta amb una volta apuntada i reforçada per dos arcs faixons que defineixen dues crugies: la del cor i la del presbiteri. La coberta és a dues aigües, amb acabat de teula ceràmica tipus aràbiga, i els murs presenten un acabat pintat.
|
|
|
La façana principal és composada per la porta d'accés, una finestra centrada a eix que dóna al cor i dues pilastres laterals que limiten la façana. La façana presenta una imposta que va de banda a banda a nivell del forjat del cor i una segona imposta que corona la part superior del parament. Sobre cadascuna de les pilastres hi reposa un pinacle, i a la part central de la façana, coincidint amb el vèrtex del carener, hi ha una creu, elements tots ells esculpits en pedra. Les dues obertures són construïdes amb arc apuntat i el seu front està ornamentat amb motllures simples a tot el perímetre fins a la línia d'arrencada, on reposa sobre una imposta i pilastres laterals. Cadascun dels brancals de la finestra disposa d'una columneta amb capitell situada a la part interior de l'obertura.
|
La línia d'arrencada de volta apareix remarcada per una imposta d'alabastre, sota la qual apareix una sanefa de pintura mural perimetral, que conté inscrita la següent patrologia llatina: IN HONOREM S. MARIA DE MERCEDE DE CUIUS DESCENSIONE GUADENT ANGELI ET COLLAUDANT FILIUM DEI.
|
|
A la part central del mural pintat de l'altar hi ha una fornícula on es col·loca la imatge d'alabastre de Nostra Senyora de la Mercè. És una imatge policromada que representa a la Mare de Déu coronada sedent amb el Fill assegut al seu genoll esquerre, el qual beneeix amb la ma dreta, on té un escapulari. Mentre l'Infant manté una mirada frontal molt serena, la mirada de la Mare resta caiguda, mirant a terra, mantenint una actitud com d'un intencionat aïllament. L'escut mercedari apareix al pit de la Mare de Déu. És una imatge situada en aquest cambril després de la guerra. Cal recordar que l'ermita fou convertida en corral d'animals i molt probablement la Mare de Déu va ser malmesa. De fet es pot constatar que aquesta escultura no és l'original que es va situar a la capella en el moment de la seva inauguració l'any 1927. La Mare també estava coronada però amb un tipus de corona molt diferent a l'actual, una mena de ceptre amb tres puntes. Tenia al Fill al centre de la falda i no damunt del seu genoll. Era una imatge més hieràtica i ambdós personatges miraven al front sense expressivitat als seus rostres. El Fill tenia una bola a la ma esquerra. Els vestits eren de roba i no formaven part de l'escultura com els actuals.
|
|
|
|
A l’interior un aire neogòtic es fa patent en els baldaquins de les imatges. Destaquen també unes pintures murals sobre tela de regust vuitcentista a l’altar major.La pintura versa sobre l'aparició de la Verge de la Mercè a San Pere Nolasc. La pintura mural de Josep Pey realitzada l'any 1917 escenifica un grup de personatges venerant la Verge de la Mercè. A la banda esquerra de la pintura trobem els personatges que representen la part civil i militar de l'ordre. Agenollat, el rei Jaume I el Conqueridor, i a peu dret, cavallers i gent civil. A la banda dreta de la pintura s'identifiquen els personatges que representen la participació eclesiàstica a l'orde. Primerament hi ha agenollat el seu fundador, sant Pere Nolasc, i al seu costat, a peu dret, sant Ramon Nonat (1204-1240), mercedari des de l'any 1225, els dos vestits amb l'hàbit blanc dels mercedaris. Seguidament s'identifiquen dos personatges més que no porten encara l'hàbit dels mercedaris però que, situats a la banda dels personatges eclesiàstics, podrien correspondre a sant Serapi i a sant Pere Ermengol. A la dreta de la composició apareix el bisbe Berenguer de Palou. A la pintura també hi apareixen àngels que sostenen un veler i uns grillons com a referència als captius del Mediterrani. Darrere els personatges, la representació de la imatge d'una o, tal vegada, dues ciutats mediterrànies amb port. A les parets de la capella es troba pintada la creu patent de l'orde. Aquesta pintura representaria el moment del reconeixement de l'orde per part de l'església i per part de la monarquia.
|