Construccions de Pedra Seca

El punt d’inici de la ruta de la pedra seca, tal com el folletó editat per l’Ajuntament de Sant Martí de Tous i els Amics de Sant Martí de Tous descriu: "és a la plaça de Fàtima, a l’entrada del poble, on hi podem deixar els cotxes. Un cop preparats, enfilarem pel carrer la Pau, i continuarem per aquest seguint els indicadors direcció la Fou/Aubareda. Deixarem el carrer asfaltat i continuarem per un camí rural. Un cop atravessat el pont de la Passada, a mig quilòmetre, trobarem en un camp, a la nostra dreta, la primera de les barraques:

BARRACA DE LA CASA GRAN

Foto: Ajuntament de Sant Martí de Tous

Construcció de planta circular. Coberta interior de falsa cúpula i exterior de terrer. Portal singular amb una pedra clau que aguanta la llinda. Construcció feta amb pedra arenisca, la més usual en aquesta zona del municipi.

Continuarem pel mateix camí i un cop transcorreguts 450 metres, travessarem el Torrent Cavaller i agafarem el camí de la dreta, en direcció a l’hípica. Seguirem per aquest caminet fins que trobarem:

BARRACA DE CAL BRUFAU
Foto: Ajuntament de Sant Martí de Tous

Barraca de planta circular adossada a un marge, amb coberta interior de falsa cúpula. Construcció feta amb pedra arenisca i amb doble portal, a l’interior amb arc de mig punt i a l’exterior amb un arc de quadrant.

Tornarem al camí rural principal per on hem vingut i el continuarem seguint fins a arribar a trobar, a mà esquerra, un indicador direcció la Fou, on ens pararem i podrem observar la part posterior de la tercera de les barraques. Si es vol accedir a la barraca s’ha de seguir el caminet i entrar dins del camp, i després retrocedir una altra vegada fins a arribar al camí per on hem vingut:

BARRACA D’AUBAREDA
Foto: Ajuntament de Sant Martí de Tous

Construcció de planta irregular, amb cobertura de falsa cúpula i recoberta de pedruscall. Portal amb llinda de llosa. Dimensions internes: alçada 1,88m / amplada 1,75m / fons 2m. Aquesta barraca està construïda amb pedra pinyolenca i té una figuera com a arbre de companyia.

Seguirem caminant direcció Aubareda i a 50 metres després d’aquest punt, on s’acaba el tancat, haurem de baixar a mà esquerra vorejant el marge del camp fins a trobar:

BARRACA DE CA LA QUICA
Foto: Ajuntament de Sant Martí de Tous

És la barraca de vinya més gran que hi ha al municipi i una de les més maques. Construcció de planta circular, amb portal d’arc de mig punt i amb una magnífica coberta interior de falsa cúpula. Té una cornisa que envolta tota la barraca. La fa singular el fet que la seva estructura és rodona, menys el lateral esquerra de la façana que fa cantonera. Construïda amb pedra arenisca i amb les següents dimensions internes: alçada 3,10m / amplada 2,70m / fons 2,50m.

Deixarem la barraca i retornarem al camí rural principal pel mateix lloc per on hem baixat. No continuarem direcció cap a Aubareda sinó que haurem de fer marxa enrere, com si volguéssim tornar al poble. Anirem baixant i a 500 metres haurem de trobar a mà dreta un indicador que porta cap a la Devesa. Seguirem per aquell camí envoltats de bosc a la part esquerra i de camps d’ametllers a la dreta. No el deixarem fins que trobem una bifurcació en dues direccions. Llavors seguirem pel camí de la dreta. Des d’aquest punt, baixarem uns 100 metres i a mà esquerra dins del bosc ja trobarem:

BARRACA DE CA LA BRIGIDA
Construcció de planta interior rectangular amb coberta de falsa cúpula que es clou amb nus. Portal d’arc pla a la banda esquerra de la barraca. Dimensions internes: alçada 2,25m / amplada 2,40m / fons 1,70m. Un altre exponent de construcció amb pedra pinyolenca.

Continuarem baixant pel camí i a 100 metres trobarem, igualment a mà esquerra:

BARRACA DE CA L’ELIAS
Construcció amb coberta interior de falsa cúpula i recoberta de terrer a la part exterior. Portal amb llinda de llosa, es manté encara la cornisa de la façana. Construcció amb pedra arenisca. Dimensions internes: alçada 1,80m / amplada 1,70m.

Reprendrem el camí, i de seguida a mà esquerra, ja ens trobarem la setena barraca:

BARRACA DE CAL BARGASET
Construcció que destaca per la seva forma quadrada i per la seva alçada. Coberta exterior de terrer. Portal amb llinda de llosa. Construcció de pedra arenisca. Dimensions internes: alçada 2,35m / amplada 1,55m / fons 2m.

A la nostra dreta veurem una edificació de pedra en ruïnes, la Sala del Castell. Adosada en aquesta construcció hi ha:

BARRACA DE LA SALA DEL CASTELL
Construcció de planta exterior quadrada i de planta interior circular. Coberta ensorrada. Portal amb llinda de llosa. Construcció de pedra arenisca. Estat de conservació dolent, no accessible a l’interior.

Continuarem pel camí, i a 200 metres a mà esquerra trobarem:

BARRACA DE CA L’AMADOR
Construcció de planta rectangular amb pedra arenisca. Coberta interior de falsa cúpula coronada amb dues lloses, i a l’exterior de terrer. Portal amb llinda de llosa. Dimensions internes: alçada 2,15m / amplada 2,30m / fons 1,95m.

Seguirem camí avall i arribarem a la riera de Tous. Agafarem el camí de la dreta on hi ha el cartell direcció a Sentfores. Anirem vorejant la muntanya. Des d’aquest caminet podrem anar veient des de lluny les barraques que ja hem visitat. Quan enllaçarem amb un camí de terra més gran tindrem dues opcions:
1) Seguir el camí cap a l’esquerra, per fer la ruta curta . Camí de tornada al poble. Un cop aquest caminet es troba am un altre camí rural més ample, aquest s’ha de seguir direcció a l’esquerra (a partir d’aquest punt vegeu l’itinerari després de la barraca número 12 de l’itinerari llarg).
2) Agafar direcció cap a la dreta, per fer la ruta llarga . En el camí trobem dues barraques més i un canal, per on passa l’aigua, fet de pedra seca, i es pot passar també per l’ermita de Sentfores. Ruta que s’allarga gairebé 3 quilòmetres i que té en un tram un desnivell bastant pronunciat.
Per acabar de realitzar l’itinerari llarg agafarem el camí dret i, a 200 metres, veurem que per sota el camí hi ha un pas d’aigua que va cap a la riera. És on hi trobarem:

RASA TAPADA DE PEDRA SECA
Rasa construïda amb pedra seca per canalitzar l’aigua que baixa dels camps i conduir-la fins a la riera de la Fou.

Seguirem el trajecte passant pel costat de la masia de Cal Vidal. A mà esquerra trobarem un camí, l’enfilarem i deixant la bassa a la nostra esquerra continuarem pujant cap a la dreta. En aquest primer tram hem d’agafar el segon caminet a mà esquerra, on al camp que porta hi ha la propera barraca. Si la volem anar a veure haurem de vigilar no trepitjar massa el camp, i després haurem de retornar al camí principal per on hem vingut:

BARRACA DE SENTFORES
És la barraca que es conserva amb un estil més perfecte i una de les més belles que tenim al municipi de Tous. Construcció de planta circular amb coberta de falsa cúpula i terrer exterior. En destaca la cornisa que envolta tota la barraca i el portal d’arc ametllat o apuntat. Dimensions internes: alçada 2,10m. Barraca de pedra arenisca que té una cervera com a arbre de companyia.

Continuarem pujant pel costat dels camps d’ametllers que ens quedaran a mà esquerra, fins a arribar a un camí principal, on tirarem també cap a l’esquerra, direcció Sentfores. Passarem pel costat de la masia de Cal Peretó, fins a arribar a la pujada que porta a l’ermita de Sentfores; entorn ideal per fer una parada: esmorzar, dinar o simplement gaudir de l’entorn. La tornada des d’aquest punt al poble es farà seguint el camí avall. A 200 metres veurem a mà esquerra la propera barraca. Si s’hi vol accedir s’ha de passar vorejant el camp:

BARRACA DE CAL CARDÓ
Construcció de planta circular amb pedra arenisca. Coberta interior de falsa cúpula coronada amb una llosa i a l’exterior de terrer. Portal d’arc de mig punt. Dimensions internes: alçada 2,66m / amplada 2,40m / fons 3,50m.

Seguirem camí avall i passarem pel costat dret de la masia de Sentfores de Baix, punt on es troben els itineraris de la ruta curta i la llarga. Continuarem baixant fins a arribar al pont de Cal Riba, des del qual podrem veure tres construccions diferents: aixoplucs de pedra seca, marges i quatre pujadors també de pedra seca.

AIXOPLUCS DE CA LA NOIA
Construccions que aprofiten l’estructura interna del marge i com a coberta tenen la feixa de sobre.
1) Construcció de planta circular. Dimensions internes: alçada 1,50m / amplada 1,30m.
2) Construcció de planta rectangular. Dimensions internes: alçada 1,30m / amplada 0,65m / fons 2,50m.

MARGES AMB PUJADORS
Conjunt de marges de pedra seca amb pujadors que faciliten l’accés per anar d’una feixa a l’altra.

Travessarem el pont i seguirem el camí. Després de passar la masia de Ca l’Abel, al fons a mà dreta podrem veure la propera i darrera barraca. Si s’hi vol accedir s’ha de seguir el caminet i passar vorejant el camp.

BARRACA DE CAL JULIÀ DEL RIBA
Construcció petita de planta circular amb pedra arenisca. Coberta interior de falsa cúpula, i exterior recoberta de terra i folrada de lliris blaus. Portal amb llinda de llosa. Estat de conservació dolent, inaccessible a l’interior.

Continuarem pel camí fins a arribar al poble. Un cop allà, pujarem pel carrer Bisbe Morgades, i a l’encreuament amb el carrer Carretera anirem cap a la dreta, fins a trobar la plaça des d’on hem sortit."

Curiositats
Les construccions de pedra seca són aquelles que s’aixequen muntant pedra sobre pedra, sense utilitzar cap tipus d’element d’unió.

Aquest tipus de vestigis encara es conserven a les terres del municipi de Tous, sobre tot en forma de barraques de vinya, aixoplucs i marges; pujadors i escales, i també podem trobar canalitzacions per a l’aigua, un pou i restes de forns.

Diputació

Població: Sant Martí de Tous

Vols rebre les nostres propostes setmanals?

Subscriu-te!

Envia aquest correu electrònic i rebràs comunicacions electròniques relacionades amb les activitats turístiques, culturals i amb els serveis i activitats que ofereix www.festacatalunya.cat

Fires, Festes i Activitats

Visita els Pobles i Ciutats de Catalunya

Facebook Festacatalunya
Instagram
Diputació de Lleida Diputació de Girona Diputació de Barcelona amic, mitjans d´informació i comunicació OJD