La Granadella - Setmana Santa 2024
Sant Hilari Sacalm - Setmana Santa 2024

Via del tren. El Ferrocarril Transversal del Principat de Catalunya a Vila-rodona

El 9 d’agost de 1883 a les 4 de la tarda s’iniciaven a Vila-rodona les obres del Ferrocarril Transversal del Principat de Catalunya. S’iniciaren en un terreny de Maria Guardià Vidal  amb uns simbòlics cops de pic i tot seguit una brigada de treballadors van començar a treballar disparant un seguit de barrinades. Durant l’acte hi actuaren una orquestra de Sant Sadurní, que segurament havia d’amenitzar la festa major (10 agost, Sant Llorenç) i els Xiquets de Valls.

El projecte del Ferrocarril Transversal del Principat de Catalunya era molt ambiciós. Havia d’unir els ports de Tarragona i Roses per l’interior passant per Valls, Igualada, Manresa, Vic i Figueres, amb 39 estacions com ara les de Vila-rodona, el Pont d’Armentera, Sant Fructuós de Bages, Artés, Avinyó, Amer, Banyoles i Castelló d’Empúries, amb 301 pobles del seu voltant situats entre 1 i 6 quilòmetres d’una estació. A més s’havien projectat dos ramals que hi enllaçaven: el de Valls a Balaguer i de Figueres a la Jonquera.

Vila-rodona - Foto 1 Arxiu Santesmases-Rabadà
Vila-rodona - Foto 1 Arxiu Santesmases-Rabadà
Vila-rodona - Foto 2 Arxiu Santesmases-Rabadà
Vila-rodona - Foto 2 Arxiu Santesmases-Rabadà

Vila-rodona - Foto 3 Arxiu Santesmases-Rabadà
Vila-rodona - Foto 3 Arxiu Santesmases-Rabadà
Vila-rodona - Foto 4 Arxiu Santesmases-Rabadà
Vila-rodona - Foto 4 Arxiu Santesmases-Rabadà

Liderava el projecte l’enginyer Josep Campderà Parés que va assistir a l’acte d’inici de les obres amb altres personalitats polítiques o lligades al projecte. L’elecció de Vila-rodona com a punt de partida de les obres sembla que fou degut a la gratitud del consell d’administració de la companyia del ferrocarril per les facilitats donades per l’Ajuntament de Vila-rodona per l’adquisició dels terrenys. El propòsit inicial era enllestir primer el tram entre Tarragona i el Pont d’Armentera. A les obres hi van arribar a treballar un centenar de peons. Almenys durant un any es va treballar de valent en les obres en els termes municipals de Vila-rodona, Aiguamúrcia i el Pont d’Armentera. Durant aquest temps, al llarg del trajecte, es van materialitzar desmunts, terraplens i embornals. Moltes de les obres realitzades restaren gairebé intactes al llarg de més d’un segle, a mercè només de l’acció del temps. Tanmateix en les darreres dècades, per manca de protecció i a causa d’explanacions de terres agrícoles una bona part d’elles s’han anat destruït.

A partir de 1885 es començaren a presentar problemes financers que malgrat alguns intents per reprendre les obres van conduir a finals de 1890 a la liquidació de la companyia.

Vila-rodona - Foto 5 Arxiu Santesmases-Rabadà
Vila-rodona - Foto 5 Arxiu Santesmases-Rabadà
Vila-rodona - Foto 6 Arxiu Santesmases-Rabadà
Vila-rodona - Foto 6 Arxiu Santesmases-Rabadà

Vila-rodona - Foto 7 Arxiu Santesmases-Rabadà
Vila-rodona - Foto 7 Arxiu Santesmases-Rabadà
Vila-rodona - Foto 8 Arxiu Santesmases-Rabad
Vila-rodona - Foto 8 Arxiu Santesmases-Rabad

El trajecte pel terme de Vila-rodona procedia des d’Alió i a l’alçada del camí Fondo, per damunt de la rotonda d’entrada, feia un gir en direcció a Santes Creus. La part més impressionant realitzada era un gran desmunt pràcticament desaparegut per explanacions agrícoles i en part perquè durant anys va ser omplert amb les escombraries i enderrocs com a abocador municipal. Actualment la part més visible i de fàcil accés és un desmunt d’uns tres metres de  fondària, una mica més de vuit metres d’amplada i un centenar de metres de llargada situat al final del camí Fondo, a l’altra banda de l’autopista a uns cent metres del dipòsit d’aigua, just a peu de camí. En el desmunt, en aturar-se les obres s’hi devien plantar uns pins arrenglerats que ara són uns arbres magnífics.

Les restes conservades de les obres realitzades del Ferrocarril Transversal del Principat de Catalunya, als termes de Vila-rodona, Aiguamúrcia i el Pont d’Armentera constitueixen, a part de la seva configuració material, el patrimoni històric fefaent de la idea de la transversalitat comunicativa per l’interior del país, que no es va començar a materialitzar, en carretera, fins després de més d’un segle del projecte ferroviari. Aquest fet confereix un notable valor a les restes de les obres conservades. No es tracta, per tant, d’un patrimoni d’interès local, ni de les romanalles d’una línia de ferrocarril secundari, sinó les d’un gran projecte nacional que contextualitza la idea de la necessitat de la comunicació transversal a Catalunya sense que sigui d’obligat pas per Barcelona. Una idea que ferroviàriament encara resta pendent de projectar-se.

Text: Josep Santesmases i Ollé 

Peus de fotos (Arxiu Santesmases Rabadà):
Fotos 1 i 2. Gran desmunt, pràcticament desaparegut, que era conegut com «la via del tren». 1989.
Foto 3. Embornal situat dins dels terrenys de la hípica, damunt de la rotonda de Vila-rodona. 1989.
Fotos 4 i 5. Desmunt proper a la carretera del Pla de Santa Maria. 1989.
Fotos 6, 7 i 8. Desmunt conservat actualment, amb els magnífics pins que hi foren plantats posteriorment. 2022.

 

Població: Vila-rodona

Fires, Festes i Activitats

Visita els Pobles i Ciutats de Catalunya

Omple almenys un camp, la resta els pots deixar buits
Vila-rodona - Ajuntament
Vols rebre els nostres butlletins
Facebook Festacatalunya
Instagram
Municipis senyalitzats amb QR. Visita autoguiada
A cau d�orella
amic, mitjans d�informació i comunicació OJD 
Festacatalunya · Tel. 938046359
Contactar · crèdits · avís legal · Mapa Web