Cunit - Festa Major d�Hivern

Viaducte de la Foïna de Riudecanyes ***

360 graus ok

PODEU VISITAR-LO VIRTUALMENT EN 360º

360 graus ok

I DES D'UNA ALTRA PERSPECTIVA TAMBÉ VIRTUAL EN 360º

Riudecanyes - Viaducte de la Foïna

El Viaducte de la Foïna, juntament amb els Viaductes dels Masos i del Seula a Duesaigües, obres emblemàtiques de l’enginyeria civil catalana, obra d’Eduard Maristany Gibert  vers 1889-1890, formava part de la línia fèrria Barcelona-Zaragoza. La característica formal que els distingeix és la seva construcció amb maçoneria de pedra vermellosa de la zona amb carreus als angles i maó vermellós en paraments i voltes. Els viaductes més alts foren resolts tradicionalment amb arcs poc rebaixats i amb més freqüència semicirculars.

Riudecanyes - Viaducte de la Foïna
Riudecanyes - Viaducte de la Foïna
Riudecanyes - Viaducte de la Foïna

A les primitives línies de ferrocarril de la primera meitat del segle XIX, la pedra va constituir el material de referència per a la construcció de ponts i viaductes. La tècnica de construcció d’arcs de pedra havia experimentat importants progressos al segle XVIII i, encara que la capacitat i robustesa necessàries per a suportar el pes de locomotores i vehicles eren superiors a aquelles que requerien les càrregues dels antics camins i calçades, el seu disseny i tècniques de construcció no van requerir cap canvi qualitatiu per a adaptar-se a les majors exigències. Així, la major part de la càrrega que han de resistir els ponts de pedra correspon al seu propi pes. El gran increment de càrrega variable que suposa el tren no implica una variació dràstica de la càrrega total, com sí succeïa amb els arcs de fusta o fosa, molt més lleugers.

Riudecanyes - Viaducte de la Foïna

En aquests primers anys es van construir ponts de pedra per milers, procés que va continuar al llarg de tot el segle, encara que progressivament el seu ús va anar retrocedint gradualment pel desenvolupament de la siderúrgia: tot i així, al llarg del segle XIX es van seguir erigint grans viaductes de pedra. Encara són molt nombrosos els que segueixen donant servei a les línies fèrries. Amb l’aparició de l’acer i el formigó a partir de començament de segle XX, aquesta tipologia de ponts va caure en desús. Tot i així van seguir realitzant-se de forma esporàdica al llarg de tot el segle.  

Riudecanyes - Viaducte de la Foïna
Riudecanyes - Viaducte de la Foïna

Tots els ponts de pedra requerien ponts previs de fusta que suportessin la volta durant la seva construcció. En els més alts, les cimbres havien de construir-se sobre les pròpies piles ja aixecades, on es deixaven carreus que sobresortien o buits per l’encastament de mènsules provisionals de fusta que encara es veuen o intueixen en molts d’ells.

Riudecanyes - Viaducte de la Foïna

 

Fires, Festes i Activitats

Visita els Pobles i Ciutats de Catalunya

Omple almenys un camp, la resta els pots deixar buits
Riudecanyes - Ajuntament
Vols rebre els nostres butlletins
Facebook Festacatalunya
Instagram
Municipis senyalitzats amb QR. Visita autoguiada
A cau d�orella
amic, mitjans d�informació i comunicació OJD 
Festacatalunya · Tel. 938046359
Contactar · crèdits · avís legal · Mapa Web