Des d’Almatret i en direcció a l'Embarcador per una pista asfaltada, a la dreta surt una pista, aquesta de terra, que en uns 800 metres ens porta fins a les instal·lacions de la Mina de L'Espanyola, una de les 14 mines de carbó de lignit que van existir al terme d'Almatret, ubicades dins de la conca minera de Mequinensa amb 196 mines reconegudes, que va estar en funcionament fins a mitjans del segle XX.
|
Les mines de la zona eren explotades per l’anomenat sistema “de caños”, consistent en obrir dues galeries directes i dues de transversals des de les quals s'anaven obrint els ramals o "caños" què s'anaven explotant. Els miners picaven sobre les betes de carbó i el carregaven en uns caixons amb rodes coneguts com a "gats". Quan els gats eren plens de carbó (120-150 Kg) s'arrossegaven fins a les galeries principals on es descarregava en uns vagons col·locats damunt de rails. Ja plens, els vagons eres estirats, manualment o amb mules fins a l'exterior de la mina, on es pesaven i transportaven fins al carregador. D’allí en carros el carbó era transportat fins al riu per on arribaria en llaüts fins a l’estació de ferrocarril i seria exportat.
|