|
L'any 2006 els enginyers Diego Cobo i Jiri Strasky van guanyar el concurs d'idees per construir un pont sobre l’Ebre que comuniqués Sant Jaume d’Enveja i Deltebre, separats històricament pel riu Ebre, que, durant molts segles, només es podia superar amb barcasses o transbordadors que havien prestat aquest servei sense interrupció des de l'any 1849 i que podien arribar a fer vuit viatges per hora, de 6 del matí a 10 de la nit.
|
|
L'any 2007 la Generalitat de Catalunya va licitar les obres amb un pressupost de gairebé 20 milions d'euros. La construcció d'aquest pont s'emmarcava en el projecte de l'Anell del Delta de l'Ebre, per tal d'equilibrar i dotar d'una bona infraestructura de comunicació entre tots els nuclis urbans del delta, i proporcionar un recorregut que permetés l'aproximació a l'espai natural. Les obres, començades l'any 2008, van comportar una important complexitat tècnica.
|
El pont, amb el seu nom, ret homenatge a la figura del patró de barcassa i a l'antic ofici de passador. Té instal·lada una exposició sobre la història dels transbordadors i dels antics barquers. Són una sèrie de panells explicatius col·locats damunt l'ampla barana a la part dels vianants, sobre la figura del passador i els diversos sistemes emprats històricament per travessar el riu. D'aquesta manera, el pont esdevé també punt de difusió del patrimoni històric i cultural.
|
El pont de Lo Passador es va obrir al trànsit el dijous 30 de setembre de 2010, dia que va ser inaugurat pel M.H. president de la Generalitat, Sr. José Montilla. Des de llavors, el pont s'ha convertit en emblema i en una infraestructura absolutament integrada en la vida dels habitants del Delta de l'Ebre i és una bona recomanació per als visitants. És un punt d'interès de l’itinerari del Parc Natural del Delta de l'Ebre que recorre la façana fluvial de Deltebre. A la banda de Sant Jaume d'Enveja, hi ha l'itinerari del camí de Sirga, que va des d'Amposta fins a Migjorn i illa de Buda.
|
Es tracta d'un pont metàl·lic de 250 metres de longitud i 19,3 metres d'amplada. La plataforma del pont està dividida en dues parts diferenciades: una de 8 metres d'amplada destinada a la circulació de vehicles de motor, i una altra de 7,8 metres per a vianants i ciclistes, amb bancs i miradors per contemplar el paisatge de l'Ebre.
|
És un pont penjant, suspès per quatre cables metàl·lics amb traçat parabòlic que s'ancoren en el tauler. La seva estructura és mixta, formada per un calaix metàl·lic i una llosa superior de formigó armat. Amb només dos pilars, que s'enfonsen 45 m dins la llera, salva el riu formant tres trams, dos laterals de 68 metres i un de central de 112.Té un gàlib nàutic de 12 metres en una longitud de 56 metres a la part central. Aquesta alçada, necessària per al pas d'embarcacions, provoca un fort pendent de més del 10% en 100 metres a les dues entrades.
|
|
La seva tipologia innovadora i el procés constructiu va produir una gran expectació. Els trams laterals es van construir sobre penínsules artificials de terra abocada dins el riu. No es van executar les dues al mateix temps per no reduir excessivament el cabal. El 1 de juliol de 2010 amb la col·locació de la peça central, de 61 m de longitud i 530 tones que es va construir a banda i que es va transportar surant i es va elevar amb 4 gats hidràulics fins a ocupar la seva posició final, s’acomplia l’anhel històric d’unir els pobles de Deltebre i Sant Jaume d'Enveja.
|
|
|