|
La Panadella vol dir lloc de parada o d’aturada. Apareix anomenada ja en els documents del segle XIV. És un nucli dependent de Montmaneu, travessat per l'antiga N-II que segueix el recorregut de l'antic camí ral, fet que li confereix el caràcter hostaler i de serveis, i de la carretera de Santa Coloma a Sant Guim de Freixenet.
Actualment està formada per alguns habitatges. Molt poques segueixen amb aquesta activitat hostalera que ja es donà durant els segles XV. |
Jovellanos va patir un accident al seu pas per l’actual Anoia a l'entorn d'inicis del segle XIX. En un primer moment, en passar el que ell anomenava “la mala venta de la Panadella”, va ser espectador de l’accident d’un altre carruatge amb el qual es va creuar, “que perdió una rueda en la lucha (...) y no hubo fuerzas humanas para sacar el coche de su atascadero”. Però l’endemà, baixant ja cap a Santa Maria del Camí, volcà també el seu carruatge: “ Jovellanos, en el seu viatge de retorn de l’exili, l’any 1808, parla així de la zona compresa entre Jorba i la Panadella: “Admirable por todas partes el cultivo, aunque el terreno empieza a ser más pobre. (...) El cultivo que hemos venido advirtiendo anuncia, por el contrario un pueblo muy laborioso. En los pinares, que abundan, los arbolillos se limpian y guían desde que nacen. En las laderas las viñas se presentan plantadas en diferentes y encontradas líneas, según conviene, para evitar la pérdida de las tierras con las aguas: en los llanos seis o siete filas de garbanzos o guijas en una banda, dos de vides a sus lados, y en otra banda de igual anchura, trigo, centeno y así alternando. En muchas partes de esta banda huelga y está barbechada, y preparados los formigués. Casi todos los olivos que vimos son jóvenes”. |
El baró de Maldà, per exemple, en la seva descripció de diferents itineraris per la comarca, identificava els pitjors punts del recorregut. Un dels llocs de pas més obligat i difícil era, sens dubte, el trajecte entre Jorba i la Panadella: “Después de arrimar-nos a un lloch tan rònach com és lo de Jorba, donaba uns patins-patams lo cotxe que nosaltres, a no rèbre algun patach o tostorró, saltàbam com una pilota, tremolant i traquetejant lo coche sobre tant pedruscall y rocas en lo camó (...) Y tant traqueteig com patírem, pols en demasia y calor (...), bastant descodernats anàbam ab totas estas incomoditats”. A la Geografia General de Catalunya, d’inicis del segle XX, dirigida per Carreras Candi, en el seu volum dedicat a la província de Lleida, redactat per Cels Gomis, ens informa que “Dalt de tot de la pujada de la carretera hi té dos grans hostals nomenats La Panadella que, a acusa de la seua ventajosa situació, van ser fortificats per les tropes isabelines durant la guerra civil dels Set anys. L’un d’ells va ser cremat, prò després lo van reconstruir”. |
El nucli de La Panadella ens vincula històricament a l'origen de l'ús residencial i de parada, al mateix temps el Santuari de la Mare de Déu del Bon Viatge torna a realitzar la funcionalitat de culte vinculada al lloc de pas com exercia abans el santuari de la Mare de Déu de la Creu vinculats als llocs d'entrada i sortida dels municipis. Tenia 57 habitants el 2005. Al segle XVII, quan tenia set cases, hi hagué una capella per al seu servei religiós. Durant les guerres carlines hi hagué combats a prop i hom hi bastí fortificacions. El 1837 el general Tristany hi ordenà l'afusellament de 276 soldats isabelins. Tradicionalment hi han reeixit les activitats de l'hostaleria i serveis.
Per atendre els habitants de La Panadella i els vianants, des del 1966 hom celebrava missa en una capella domèstica improvisada. L'any 1975 es bastí el santuari de la Mare de Déu del Bon Viatge, un edifici de petites dimensions consagrat pel bisbe de Vic el 1976. |
El juliol de l’any 2001 el Sr. Álvarez Cascos, ministro de Fomento, va col·locar la primera pedra del darrer tram d’autovia entre Lleida i Barcelona, obra que executar en tres fases consecutives, i que va connectar Cervera amb Santa Maria del Camí. El desembre del 2002 el Secretario de Estado de Fomento, Sr. Benigno Blanco, va inaugurar el primer tram entre Cervera i Sant Pere dels Arquells i uns mesos després, el 13 de febrer del 2004, el tram entre Sant Pere dels Arquells i La Panadella. Finalment, el 29 de juliol del 2004 el Molt Hble. Sr. Pasqual Maragall, President de la Generalitat de Catalunya i la Sra. Magdalena Álvarez, Ministra de Fomento, van inaugurar el darrer tram entre La Panadella i Santa Maria del Camí. La inversió total d’aquesta obra fou de 113.579.267,486 €. |