|
 | Sant Jaume d'Enveja - Vapor Anita (Foto: Ajuntament) |
El vapor Anita, el Vaporet com se´l coneix popularment, és el darrer vapor que va navegar entre Tortosa i la desembocadura de l’Ebre i ha esdevingut una icona contemporània gairebé mítica perquè la seva evolució està molt lligada a la història del nostre territori. Els motius són diversos: és l’únic vapor que es va construir íntegrament al territori, als tallers Sales de Tortosa; el procés que l’envolta està lligat a l’empenta del sector industrial i als intents de revalorar el port fluvial i la tradició naviliera; mentre que el seu abandonament i posterior enfonsament, el 1937, va representar la pèrdua de la il.lusió i l’allunyament progressiu de la tradicional vida fluvial. A més, la trajectòria de l’Anita recull les vivències de la societat amb la qual va conviure: la burgesia barcelonina i tortosina, els emprenedors industrials, els mariners de sempre, la pagesia del Delta i les associacions culturals.
|
 | Sant Jaume d'Enveja - Vapor Anita (Foto: Ajuntament) |
|
 | Sant Jaume d'Enveja - Vapor Anita (Foto: Ajuntament) |
Tenia 32 m d’eslora, 5 de mànega, 2,20 de puntal, un calat de 0´75 i un arqueig de 75Tn; una velocitat màxima de 9 nusos, buc de ferro de 7mm de gruix, quilla i sobrequilla, dos timons, màquina de doble expansió de 35 HP i 37 revolucions, caldera de 55 CV; dues màquines auxiliars de treure aigua i capacitat per a 300 passatgers, cabines per a la tripulació, cuina, serveis sanitaris i una cambra per al propietari. Tenia una potència per a remolcar fins a tres llaüts carregats amb 300 sacs cada un.
|
 | Sant Jaume d'Enveja - Vapor Anita (Foto: Ajuntament) |
|  | Sant Jaume d'Enveja - Vapor Anita (Foto: Ajuntament) |
|
|
L’any 1924, l’Anita va passar a ser propietat de Sebastià Albacar i Nicolau, el qual li va fer importants reformes i va canviar la ruta del vapor Anita: ara unia Tortosa amb Tarragona. Finalment, la riuada de 1937 va acabar per enfonsar-lo definitivament.
Text extret de www.santjaumeturisme.cat
|