| ||||
PODEU VISITAR-LO VIRTUALMENT EN 360º | ||||
El claustre, de construcció posterior a l’església, mereix també un apartat molt especial, situat entre Santa Maria i Sant Pere, coneguda avui en dia també com Sant Miquel. S’estructura a partir de quatre galeries, formant una planta trapezoidal. Té setze arcs al nord, quinze al sud i disset a ponent. El porxo de llevant fou enderrocat l’any 1603 i s’incorporà l’actual porxada de set grans arcs amb pilars rectangulars. Els porxos romànics es composen d’una sola fila de columnes sobre un podi, amb fus llis, capitells troncopiramidals amb escultures i àbac amb motllures sobre el qual arrenquen els arcs en degradació decorats amb petites boles. A la decoració dels capitells trobem gran quantitat de figures d’animals fantàstics, representacions humanes i formes vegetals i geomètriques. | ||||
Al claustre trobem esculpits cinquanta capitells de granit, amb una total absència de motius evangèlics i historiats i d’una gran uniformitat artística. Vint-i-tres capitells són purament ornamentals i la resta figurats. Cadascun d'ells té una composició acuradíssima, a base de combinacions dels diversos motius vegetals, zoomòrfics i de figures humanes.
| ||||
Entre els capitells figurats només n'hi ha un que recorre al tema dels grius i de les harpies i dos al de les àguiles. La fauna preferida és la dels lleons, que es prodiguen a les escultures de la façana i a part dels capitells de l'església. Lleons aïllats o afrontats o reduïts a les testes que emergeixen d'entre fullatges; lleons simètrics entre personatges, rosegant els genolls de figures humanes assegudes o engolint llurs testes.
| ||||
| ||||
| ||||
Entre els capitells figurats només n'hi ha un que recorre al tema dels grius i de les harpies i dos al de les àguiles. La fauna preferida és la dels lleons, que es prodiguen a les escultures de la façana i a part dels capitells de l'església. Lleons aïllats o afrontats o reduïts a les testes que emergeixen d'entre fullatges; lleons simètrics entre personatges, rosegant els genolls de figures humanes assegudes o engolint llurs testes.
| ||||
Enmig d’aquesta diversitat, s'intercala la intromissió d'una figura femenina nua que l'escultor ha representat girada d'esquena i amb la testa mirant enrere, abraçada al volum del capitell o amb la testa engorjada a la boca d'un lleó. Excepcionalment, comparteix un capitell que representa uns músics sonant un instrument de corda.
| ||||