Un dels sis funiculars de tot Catalunya roman a Gelida des de l’1 de novembre de 1924. Una societat, anomenada Funicular Gelida, S.A., va promoure’n la seva construcció, que permetia transportar uns 100000 viatgers anualment. Les primeres màquines funcionaven amb els equips del vell funicular del Tibidabo de Barcelona, amb accionament del motor elèctric. El funicular de Gelida bàsicament l’utilitzaven els treballadors dels molins paperers, els passatgers del tren i els veïns del barri de Sant Salvador, els quals aprofitaven el funicular per salvar els més de 100 metres de desnivell, amb una pendent màxima del 22%. Aproximadament unes 700 passatgers l’hora es beneficiaven del trajecte dels dos vehicles amb capacitat de 50 persones.
|
Fins l’any 1972 el trajecte va ser rentable per a Funicular Gelida S.A., però amb la creixent ús de l’automòbil poc a poc es va anar quedant sense passatgers. El 1977 es va sol·licitar l’obertura d’un expedient de crisi, raó per la qual el març del 1978 es va constituir un Consell d’administració amb representació de l’Ajuntament, que va assumir part del dèficit. Finalment, el 1980, es va traspassar la seva propietat i utilització als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que van remodelar tota la instal·lació el 1982.
|