|
|
La casa Abadal o Torre Abadal d'Avinyó , única en la seva categoria dins el nucli urbà, està situada a darrera l’església de Sant Joan d'Avinyó, entre la plaça Major i la carretera de Prats i la seva silueta presideix elegantment l’entrada del poble.
|
L’any 1909 l’advocat, polític i propietari rural Antoni Abadal i Portella encarregà a l’arquitecte Alexandre Soler i March , deixeble de Lluís Domènech i Montaner , el projecte de l’habitatge familiar. Alexandre Soler i March, que va ser director de l’Escola d’Arquitectura de Barcelona, estava plenament integrat en el corrent modernista de l’època.
|
|
La Torre Abadal és un destacada mostra del modernisme català que combina tots els elements, materials i tècniques de les anomenades arts menors característics d’aquesta corrent artístic, com el vitrall amb temes figuratius i paisatgístics a les finestres, la rajola vidriada i el trencadís ceràmic de colors en els timpans de les finestres, i l’obra vista de maó de color vermell resseguint les obertures, les cornises, formant els pilars de la tanca de la façana, els torrellons i els merlets, contrastant amb el blanc dels murs exteriors.
|
|
El desnivell del terreny fou aprofitat per l’arquitecte per construir un ampli edifici en base a diferents cossos units a l’entorn d’un jardí central . Hi ha tres cossos principals disposats en línia, els dos dels extrems tenen teulada de doble vessant mentre que el del mig té un terrat . Destaca dintre del conjunt arquitectònic la torre-mirador cilíndrica amb merlets que s’alça en un dels extrems. Originalment, com en d’altres exemples d’aquest tipus de torres, estava rematada per una punxa de trencadís que va ser eliminada perquè presentava problemes de conservació.
|
|
La casa presenta alts sostres amb embigat a la vista i motius decoratius diferents en cada habitació , com plantes, flors i fines libèl·lules. Com a curiositat, destacar que encara es conserva la instal·lació elèctrica original amb endolls, interruptors i cablejat . Destaca també la inspiració àrab dels interior.
|
|