La construcció de l’església va ser promoguda pel Gremi de de Mariners Matriculats
i fou autoritzada per l’arquebisbe de Tarragona, Pere Copons
el 14 de febrer de 1752. Entre 1752 i 1776 es va construir l’actual edifici de característiques barroques. El temple es va beneir el 31 d’octubre de 1776, quan disposava d’una única nau i un campanar de paret o d’espadanya. L’any 1919 es construí la sagristia i abans de la guerra civil, entre 1930 i 1932, es va construir l’actual campanar de torre, de base quadrangular amb dos cossos octogonals superiors. Malauradament en el decurs dels enfrontaments, l’any 1936 l’interior fou totalment destruït.
|
|
A la dècada dels anys cinquanta l’edifici es va ampliar amb les naus laterals, una capella semicircular a la capçalera, un baptisteri, un creuer i el cimbori. Fou també en aquest moment (1955 i 1971) quan Lluís Maria Güell i Cortina
, creu de Sant Jordi de 1988, va decorar l’interior del temple amb unes pintures murals al tremp.
|
|
L’any 1964, el pintor Josep Grau-Garriga
va decorar també el baptisteri
, a partir d’un encàrrec de mossèn Ramon Muntanyola, a qui va conèixer el 1957 a la Selva del Camp, poble natal de la mare de Grau-Garriga. Són unes pintures pròpies de la línia d’obertura de l’Església del moment, esquemàtiques i amb figures senzilles, amb predomini dels blaus i ocres i efectuades amb pintures acríliques que li donen una certa similitud amb el fresc; davant la porta va representar una al·legoria del baptisme i, a l’esquerra, una representació d’Adam i Eva al Paradís. També destaquen elements incrustats dins la capa de guix, com una filera de petxines, una creu sobre la porta d’accés, i a l’escena descrita una clau amb signes diversos entre els quals es distingeixen les seves inicials.
|
La façana
es va resoldre a la part superior amb un frontó triangular amb un ull de bou al mig. La porta principal està adintellada i flanquejada per columnes toscanes a banda i banda i un frontó partit amb un medalló amb l’escut del gremi de Mariners Matriculats; damunt hi ha una fornícula amb una imatge de la Mare de Déu moderna.
|
|
|