L’origen del ferrocarril del Carrilet entre Reus i Salou
es remunta a l’any 1875, quan Sebastian Cabot i Antonio Fusté
va obtenir una concessió de tracció animal
coneguda també de sang entre Reus i Salou. Pocs anys després van sol·licitar que la tracció
fos a vapor
que se’ls va concedir el 1885. La línia es va inaugurar dos anys després. Com a curiositat el 29 de gener de 1887, malgrat no disposar de la llicència de prestació del servei definitiva, la locomotora “Prim"
amb vuit vagons va transportar els primers 300 passatgers en un temps record de vint minuts. Finalment el 23 de juny de 1887 la línia es va inaugurar oficialment. Fou un tren de vapor fins a finals dels anys seixanta, moment que es van incorporar locomotores diesel
. Va continuar actiu fins l’any 1975. Fou durant dècades un magnífic nexe entre ambdues ciutats que va facilitar tant les transaccions econòmiques com la mobilitat dels habitants de l’entorn per accedir a la platja, especialment a la dècada dels seixanta del segle XX.
|
|
|
L’estació és un edifici característic d’aquest tipus d’instal·lacions, amb planta baixa on hi havia les dependències ferroviàries i un pis on vivia el cap d’estació.
|
L’any 1985 va ser rehabilitat pels arquitectes Enric Espinet Mestre i Antoni Ubach Nuet
i el seu entorn és un magnífic espai de descans i de lleure. Posteriorment aquests arquitectes han estat autors d’obres tant significatives com la Biblioteca de Bellaterra de la UAB (2001), l’Escolania de Montserrat (2001), l’Hotel RA Beach Thalasso Spa del Vendrell (2004) o el celler Ferret i Boet a Porrera (2006).
|
A l’exterior podem gaudir d’un antic comboi, amb la màquina de vapor original “Prim” que originàriament era la màquina d’un tramvia i un dels vagons de fusta del “Ferro-carril económico de Reus a Salou”.
|
|
|