|
L'Aeroport de Lleida-Alguaire (codi IATA: ILD, codi OACI: LEDA) és un aeroport que dóna servei a la ciutat de Lleida i les comarques properes. La nova infraestructura s'ubica dins del terme municipal d'Alguaire i té caràcter regional, és a dir, abasta qualsevol distància europea de manera similar a la de l'Aeroport de Reus o el de Girona. El pla director de l'aeroport preveu un trànsit de 395 mil passatgers i 3.500 tones de mercaderies anuals. L'aeroport s'emplaça en uns terrenys de 367 hectàrees ubicats dins del terme municipal d'Alguaire, el Segrià. Aquest municipi va ser escollit tenint en compte la seva proximitat a la ciutat de Lleida (15 km), i les bones comunicacions al ubicar-se entre les futures autovies A-14 i A-22.i a més llarg termini es preveu dotar l’aeroport d'un nou accés ferroviari, integrat dins de l'Eix Transversal ferroviari.
|
|
Les obres s'iniciaren l'estiu de 2007 i s'inaugurà oficialment el 17 de gener de 2010. El 5 de febrer de 2010 va sortir el primer vol comercial, de la companyia Vueling, amb destinació a París-Orly. Amb una inversió de 90 milions d'euros, va ser el primer aeroport que construí un govern autonòmic a l'Estat i el primer públic no gestionat per AENA, sent gestionat per un ens mixt públic-privat. Tant la pista com l'àrea d'estacionament d'aeronaus tenen capacitat per acollir avions tipus Airbus (A320 o A321) amb capacitat per a més de 150 passatgers o de tipus regional amb capacitat de 70 o 80 places. Així, segons les previsions, a banda dels residents de les comarques de Lleida i de les comarques pròximes de l'Aragó, també es preveien usuaris del turisme de l'esquí i l'esport d'aventura i els viatges de negocis (fires, congressos, etc.). Pel que fa a les mercaderies, l'aeroport acull un transport de mercaderies de tipus mitjà amb serveis de paqueteria, missatgeria, productes peribles i terciaris. D'aquesta manera, es preveié assolir 6.000 tones anuals de mercaderies.
|
|
La torre està formada per dos volums principals: la torre, que acull les funcions específiques de control aeronàutic i serveis immediats, i la base, que acull tot el programa de suport administratiu, tècnic i de magatzematge. La base i la torre estan unides per la corba que fa la mateixa coberta de la planta baixa i que es converteix en la façana de la torre. Aquesta coberta es perllonga per tal de fondre en la mateixa estructura i, d'una manera harmònica, l'edifici social, que acull inicialment la primera terminal i els edificis tècnics.La unitat visual de l'edifici s'aconsegueix, a més, amb la cobertura de tota la façana amb una xapa metàl·lica de tons verds, ocres i grocs que contribueixen a la seva integració amb el paisatge del pla de Lleida. La coberta té una capa vegetal que actua com a barrera tèrmica, combinada amb franges de fusta i xapa. Torre i base tenen una superfície total d'uns 3.724 m2.
|
|