| ||||||
PODEU VISITAR-LA VIRTUALMENT EN 360º | ||||||
L’ermita de Sant Miquel de la Pobla de Cèrvoles es va construir per deixar testimoni de la trobada de la Mare de Déu de la Jonquera, en un joncar, prop de la Font Vella. Segons s'informa a la publicació "Un recorregut per la Pobla de Cérvoles", l'any 1732 la imatge va ser traslladada al temple parroquial, fet que va provocar que la capella quedés sense titularitat i òrfena de patronatge per a la devoció popular. El Consell de la vila, conjuntament amb el vicari de la Pobla i monjo del monestir de Poblet, van decidir dedicar l'ermita a Sant Miquel Arcàngel.
| ||||||
És una ermita del segle XVII, de dimensions molt reduïdes d’una única nau, amb coberta a dues vessants, modificada posteriorment quan es sobrealçà la nau un mig metre per evitar el pendent excessiu de la coberta; aquesta reforma és visible a l’exterior pel diferent aparell respecte a la resta de l'edifici. L'accés es a través d'una petita escalinata. La façana presenta una portada allindada de grans carreus encoixinats, de gust italià, amb un escut a la zona central amb la data de 1611 que correspondria al moment que es va bastir el temple, tot i que quedà enllestida la diada de Carnestoltes de l'any 1614 segons es certifica a "Un recorregut per la Pobla de Cérvoles" . L'interior cal destacar una pica beneitera amb la data de 1608 inscrita al vas de la mateixa.
| ||||||
L’ermita està presidida per una rèplica feta l'any 1987 pel pintor Salvador Jané i Guardiola d'un retaule dedicat a Sant Miquel, obra de Bernat Martorell del segle XV, l'original del qual avui es conserva al Museu Diocesà de Tarragona. Al carrer principal i sota la representació del Calvari, destaca la representació de Sant Miquel Arcàngel, que esgrimeix una llança mentre trepitja al drac. Al carrer de l'esquerra i de dalt a baix, l'autor va representar l'Anunciació de l'arcàngel Sant Gabriel, l'expulsió del Paradís de Lucífer que va fer Sant Miquel i finalment la fundacio del monestir de Mont Gargano. Al carrer de la dreta i també de dalt a baix, va representar l'arcàngel Sant Rafael que acompanya a Tobias a casa seva, la lluita de Sant Miquel per combatre els heretges i finalment l'aparició de l'anticrist. A la predel·la trobem escenes de la Passió de Crist.
Al revers de la peça original que es troba a Tarragona, s'hi poden veure clarament dos dibuixos fantàstics molt naturalistes, que segons els experts són del mateix Martorell. S'hi veu el cap d'un home jove i, més amunt, el d'un home amb barba. Sembla que aquests dibuixos, fets amb carbó i guix, no són models o esbossos. “És més aviat un exercici de demostració de la mestria, lúdic o d'entrenament”, afirma Rafael Cornudella. En tot cas, són una meravella. Aquests dibuixos es va deixar a la vista del gran públic a la mostra Catalunya 1400, organitzada a Barcelona l'any 2012. | ||||||
Al revers de la peça, que s'ha deixat a la vista per al visitant de la mostra, s'hi poden veure clarament dos dibuixos fantàstics molt naturalistes, que segons els experts són del mateix Martorell. S'hi veu el cap d'un home jove i, més amunt, el d'un home amb barba. Cornudella no considera que aquests dibuixos, fets amb carbó i guix, siguin models o esbossos. “És més aviat un exercici de demostració de la mestria, lúdic o d'entrenament”, afirma. En tot cas, són una meravella. |