| ||||
PODEU VISITAR-LA VIRTUALMENT EN 360º La primera referència documental de l’església correspon a l’any 1068, constituint una peça essencial en l’estructura d’aquest territori, que tenia la defensa del Bruc com a part integrant del terme del castell de la Guàrdia. El temple original, del segle XI, responia a una construcció romànica (l’any 1080 es construí el campanar), d’una sola nau. El seu aspecte actual respon a diverses modificacions portades a terme durant els segles XVII, XVIII i XIX, un exponent de les quals és el coronament del campanar de base quadrada amb coberta de teules vidriades. Amb la construcció de l’actual temple, d’orientació nord-sud, l’antic absis passà a convertir-se en una capella lateral. | ||||
De l’arquitectura romànica original es conserven un tram de la volta preabsidial, l’absis amb coberta de quart d’esfera decorat amb un fris de dobles arquets cecs entre lesenes i una finestra de doble esqueixada, i el campanar de torre de dos pisos, de planta quasi bé circular, amb finestres geminades, dividides per columnes amb capitells mensuliformes.Està coronat per una torre piramidal coberta amb teules vidrades d'escames esmaltades de color blau i blanc realitzada posteriorment. | ||||
A l'interior són notables les pintures renaixentistes de la volta de la nau. Pintures geomètriques de tipus renaixentista que decoren l'intradós de la volta de la nau de l'església. Ocupen quatre trams de la nau i estan formades per uns esgrafiats que formen dibuixos geomètrics a partir de dos únics models. Un és una senzilla circumferència i l'altre és un quadrat amb quatre circumferències tangents al centre de cada costat del quadrat. A cada tram de la volta hi ha dues rengleres alternades de cercles i quadrats amb cinc figures de cada tipus. Les figures són d'estuc de color fosc i el fons de color és gairebé blanc. Es poden comparar amb els esgrafiats renaixentistes del nimfeu de la vil·la Giulia de Roma. | ||||
També cal destacar el retaule del Roser situat en una de les capelles laterals, pintat a l'oli sobre fusta. Segons la iconografia segueix l'estil flamenc del segle XVI i s'ha vinculat amb el retaule de Sant Miquel desaparegut de l'església d'Esparreguera, obra dels pintors Antoni Rovira i Pau Torrent i del fuster Pau Boxadell d'Esparreguera. S'han conservat quatre taules del retaule original. La taula amb les escenes de l'Anunciació i l'adoració dels pastors; la taula amb l'adoració als Reis i la circumcisió; ambdues del cos central i dues més representant l'assumpció i la coronació de Maria de la part superior. Han desaparegut la predel·la on s'hi representaven escenes de la passió de Crist i una escena de la part superior on s'hi representava l'ascensió de Crist. El conjunt era presidit per la imatge de la Verge del Roser també desapareguda com també tots els elements de l'arquitectura del retaule. | ||||
El temple actual, del segle XVIII, respon a una construcció d’una nau, coberta amb volta de canó, i transepte, damunt del qual s’hi bastí un cimbori de planta quadrada. |