És un edifici de regust noucentista, amb estructura molt simètrica que s’inicia amb una planta rectangular, de tres cossos, amb finestres de mig punt a la planta baixa, i rectangulars als dos pisos superiors, amb alguns de mig punt també al cos central del tercer nivell. Hi ha teories que afirmen que aquest edifici està aixecat a partir de l’estructura de l’antiga domus de Vilanova de Claramunt, després Vilanova del Camí, una casa fortificada que aglutinava un petit nucli de població al qual oferia protecció. Aquesta fortificació, feta construir per Pere de Claramunt a inici del segle XIII, vers l’any 1206, va arribar a independitzar-se del castell de Claramunt, del qual depenia originàriament. Coneixem com poc temps després, concretament l’any 1224, Ramon Folc IV de Cardona, encomana a Guillem de Montbui aquesta domus per tal d’acollir els partidaris dels Cardona i fer fora sempre els seguidors dels Claramunt. De fet aquest edifici de l’Ajuntament encara és conegut com el castell i al seu entorn es conserven els edificis i carrers més antics de la població.
MOLÍ DELS MOLETONS
|
Situat a peu del riu Anoia, inicialment, en el decurs dels segles XVI i XVII, fou un molí draper, que es va reconvertir el segle XVIII en paperer. Al seu redós va sorgir un petit nucli de població, on antigament s’aturaven les diligències que viatjaven pel camí ral Barcelona-Lleida, que va donar fins i tot nom a Vilanova del Camí, població que fou independent de la Pobla de Claramunt a partir de l’any 1727.
ESTACIÓ DE TREN
Edifici de l’estació del tren, construït l’any 1897 per la companyia belga Compagnie du Chemin de Fer Central Catalán, sota la direcció de Lacroix. Aquesta empresa havia adquirit la concessió l’any 1891 a la Compañia del Ferrocarril Económico de Igualada a Martorell, companyia que havia obtingut la primera concessió l’any 1881 i que va fer fallida posteriorment. La primera locomotora arribà a Vilanova el 18 de desembre de 1892, però la línia no fou inaugurada fins el 29 de juliol de 1893, després de molts anys de dificultats financeres que van retardar i aturar en diverses ocasions la seva construcció.
|