Sant Martí de Llanera

Torà - escut

Ajuntament de Torà

Plaça del Vall, 1

25750

Tel: 973 47 30 28

www.tora.cat

[email protected]

Sant Martí de Llanera

Sant Martí de Llanera: l’església gòtica que guarda l’ànima d’un antic castell

Sant Martí de Llanera és un d’aquells temples que sorprenen per la seva elegància arquitectònica i per les històries que encara avui envolten el seu entorn. Situada al costat del castell de Llanera, aquesta església és molt més que un edifici religiós: és el testimoni d’un passat que combina la solidesa de la pedra, la bellesa del gòtic tardà i les llegendes que han alimentat la memòria popular durant segles. A Festacatalunya ens agrada descobrir espais on patrimoni i tradició es donen la mà, i Sant Martí de Llanera n’és un magnífic exemple.


Sant Martí de Llanera: per què és una de les esglésies més singulars del Solsonès?

Construïda entre els segles XVI i XVII, Sant Martí de Llanera és una mostra excel·lent del gòtic modern, enriquit amb elements renaixentistes que es fan especialment visibles a la portalada dels peus del temple. La seva orientació, d’oest a nord-est, i la gran rosassa situada damunt la porta principal aporten llum al cor i a la nau, convertint l’interior en un espai de gran harmonia.

La portalada, de llinda plana, presenta una refinada ornamentació clàssica coronada per una fornícula, un detall que evidencia la transició artística entre el món gòtic i el renaixement tardà.


Com és l’arquitectura de Sant Martí de Llanera?

L’interior de Sant Martí de Llanera destaca per una nau única dividida en tres trams de volta que culminen en un absis heptagonal. Precisament aquí es troba un dels trets més excepcionals del conjunt: el campanar sobresurt de l’absis, una disposició molt poc habitual dins l’arquitectura religiosa catalana, on aquestes estructures acostumen a situar-se als laterals o als peus dels temples.

Tot el conjunt està construït amb pedra picada de gran qualitat, formada per blocs perfectament escairats que reflecteixen la destresa dels mestres constructors. La solidesa dels murs transmet encara avui la sensació de permanència que caracteritza les grans obres del patrimoni català.


Què es pot veure a l’interior de Sant Martí de Llanera?

La volta de l’absis està formada per set plafons sostinguts per vuit nervis que convergeixen en una clau de volta central. Els altres trams de la nau es recolzen sobre arcs encreuats i capitells gòtics adossats als murs, mantenint la unitat estètica de l’edifici.

Les claus de volta conserven una rica iconografia. S'hi representen Sant Martí compartint la capa amb un captaire, l’Anunciació de l’Arcàngel Gabriel a Maria, la Mare de Déu del Roser i Sant Isidre, un conjunt escultòric que resumeix bona part de la devoció popular de l’època.

Als peus de la nau s’aixeca el cor, contemporani a la construcció del temple, sostingut sobre una clau de volta decorada amb la representació de les quatre barres, símbol inequívoc de la identitat catalana.


Per què Sant Martí de Llanera conserva capelles de dues èpoques diferents?

Sant Martí de Llanera disposa de sis capelles laterals, tres a cada costat de la nau. Les situades a la dreta corresponen al projecte original del temple, mentre que les de l’esquerra formen part d’una ampliació executada l'any 1600, tal com recorda la inscripció A MDC gravada a la llinda de la sagristia.

En les capelles més antigues encara es conserven restes de pintures murals barroques, entre les quals destaca una escena dedicada a la Passió de Crist, testimoni de la riquesa decorativa que havia tingut l’interior de l’església.


Què se’n conserva dels retaules de Sant Martí de Llanera?

El patrimoni moble de Sant Martí de Llanera també té una història singular. El retaule major, datat l’any 1651, va ser traslladat a l’església de Peracamps, al municipi veí de Llobera. Altres peces del conjunt es conserven actualment al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, garantint així la preservació d’un llegat artístic de gran valor.


La llegenda de Sant Martí de Llanera: la sang que, segons la tradició, pintava les esglésies

A poca distància del castell hi ha una codina amb dues marques en forma de peu, unes regateres i una cavitat excavada a la roca. Durant generacions, aquest indret ha estat protagonista d'una de les llegendes més inquietants de Sant Martí de Llanera.

La tradició oral explicava que els condemnats a mort hi eren immobilitzats amb els peus encaixats en aquests forats, mentre la seva sang era recollida en el dipòsit natural de la roca per elaborar el pigment vermell utilitzat per pintar l'interior de les esglésies.

Tanmateix, els estudis arqueològics ofereixen una explicació ben diferent. Aquestes marques corresponen a una premsa medieval de biga desmuntable, emprada per extreure el most que restava a la brisa després del trepitjat del raïm. Es tracta d'un sistema que podia instal·lar-se sobre codines naturals i traslladar-se fàcilment d'una vinya a una altra.

La realitat històrica desmenteix la llegenda, però no n'esborra la força evocadora. Com passa sovint, la imaginació popular ha acabat donant una nova vida a unes senzilles empremtes excavades a la pedra.


Sant Martí de Llanera, un patrimoni que convida a ser descobert

Festacatalunya us proposa acostar-vos a Sant Martí de Llanera sense presses, observant els detalls de la seva arquitectura, la qualitat de la seva pedra i el silenci que encara avui envolta el conjunt monumental. Entre la majestuositat del temple, la proximitat del castell i les llegendes que han sobreviscut al pas del temps, Sant Martí de Llanera es converteix en una visita que permet entendre com la història, l'art i la tradició popular continuen convivint en un dels racons més singulars del patrimoni català.

Torà - Sant Martí de Llanera
Torà - Sant Martí de Llanera

Ver la página principal con todas las experiencias

Llanera a Torà

Llanera a Torà

Volver arriba