Via Crucis Vivent de Sant Hilari Sacalm

Propera edició: 07/04/2023
La Setmana Santa de Sant Hilari Sacalm té una història documentada pel cap baix de més de 250 anys. Abans de 1731 ja se celebraven a aquesta localitat de la comarca de la Selva processons en les quals hi intervenien, a més dels “passos” o “misteris” alguns personatges de la Passió (“misteris vivents”) com ara Maria Magdalena, Maria de Betània i Maria La Pecadora.

Durant el primer terç del segle XX a la tradicional processó del Dijous Sant es representa l’Oració de l’Hort, hi apareixen els 12 apòstols i hi surt també la figura del “copiós”. Els Copiosos formaven una coral que cantava rera el pas de la Dolorosa, fent més viva la Passió. En aquest moment, la processó encara es feia el Dijous Sant i acabava a l’Església.

Sant Hilari Sacalm - Via Crucis Vivent (Foto: Carles Benítez - Arxiu Via Crucis Vivent)
Sant Hilari Sacalm - Via Crucis Vivent (Foto: Carles Benítez - Arxiu Via Crucis Vivent)


Però fou als anys 1941-42 quan el vicari, Mossèn Francesc Carbó, proposa als joves d’aquella època de fer les estacions del Via Crucis pels carrers del poble, perfilant ja gairebé definitivament l’actual representació del Via Crucis Vivent, que va passar a fer-se el Divendres Sant a partir de l’any 1969.

En l’actualitat, El Via Crucis Vivent és una manifestació de religiositat popular que adapta, de forma singular, la dramatització de la passió i mort de Jesús i l’expressió de fervor i participació popular de les tradicionals processons, combinant l’escenificació itinerant de determinats passatges de la passió, amb elements processionals com els armats o els Misteris.

Sant Hilari Sacalm - Via Crucis Vivent (Foto: Carles Benítez - Arxiu Via Crucis Vivent)
Sant Hilari Sacalm - Via Crucis Vivent (Foto: Carles Benítez - Arxiu Via Crucis Vivent)


Alguns papers del Via Crucis han estat tradicionalment vinculats a famílies concretes de la població durant diverses generacions, i una gran part de la vila participa activament en l’organització. Són especialment representatius els Armats, en els quals s’hi integren genets, trompeters, tabalers, bombos, capità, centurió, lictors, arquers, soldats romans i portador de lladres.

El Via Crucis Vivent s’inicia a la plaça de l’Església, on es representa el judici de Ponç Pilat i avança lentament, enmig del so dels tabals i les llances dels armats, fent un recorregut integrat per 14 escenes fins al turó de la Vaga, també anomenat turó de la Crucifixió, on tenen lloc les escenes finals del drama sacre.

Declarada Festa Tradicional d’Interès Nacional el 18 de maig de 1999.

Sant Hilari Sacalm - Via Crucis Vivent (Foto: La Selva Comunica)
Sant Hilari Sacalm - Via Crucis Vivent (Foto: La Selva Comunica)


Sant Hilari Sacalm - Via Crucis Vivent


AQUEST ANY 2022 TORNA EL VIA CRUCIS VIVENT A SANT HILARI
Durant els últims dos anys es va haver de cancel·lar el Via Crucis Vivent a Sant Hilari Sacalm i enguany l’Associació del Via Crucis Vivent i l’Ajuntament de Sant Hilari faran que la tornada d’aquesta tradició processional, que serà el divendres 15 d’abril,  es gaudeixi amb la intensitat que mereix. I és que ja fa més de tres segles que la capital de les Guilleries escenifica aquesta emotiva representació ambientada en diversos racons del poble.

S’ha transmès de pares a fills des de fa generacions i des de l’Associació del Via Crucis fa mesos que assagen i ja estan acabant de lligar tots els detalls de cada escena, des de l’hort de Getsemaní que dona inici al Via Crucis fins al judici a la plaça de l’església o el calvari, la traca final, a les afores del pavelló esportiu. La banda sonora que acompanya la processó, els tambors, trompetes i llances al ritme del pas dels armats, les veus que condueixen la història i les interpretacions de tots els protagonistes conformen un espectacle èpic.

El Via Crucis es farà el Divendres Sant, però durant tota la Setmana Santa s’han preparat diverses activitats. A partir de dimarts es farà la ruta guiada familiar “Els exploradors de les Guilleries”, així com altres itineraris organitzats per l’Oficina de Turisme. Hi haurà fira d’atraccions i fira artesanal de divendres a diumenge i, pels aficionats al dibuix, tindrà lloc el vint-i-cinquè Concurs de Pintura Ràpida.

Divendres a partir de les 12 del migdia es farà una ruta guiada, o autoguiada, que explicarà els detalls de cadascuna de les estacions del Via Crucis. I per als més petits, hi haurà un parell de tallers infantils: un de creació d’ous de Pasqua reciclats i un altre perquè els infants facin els seus cascs d’armat. També es repetirà la ruta dels ous de Pasqua que ja es va fer l’any passat, introduint alguna novetat. Aquest any, els participants hauran de buscar a través de pistes a quin comerç s’amaga cada ou.

El Via Crucis Vivent va ser declarat Festa Tradicional d’Interès Nacional l’any 1999 pel Departament de Cultura de la Generalitat i l’Associació del Via Crucis va rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat l’any 2010. Per tot plegat, aquesta tradició és un orgull per Sant Hilari i es viu com una de les dates importants del calendari.
 

Centre informacio 1

Població: Sant Hilari Sacalm

Fires, Festes i Activitats

Visita els Pobles i Ciutats de Catalunya

Omple almenys un camp, la resta els pots deixar buits
Sant Hilari Sacalm - Ajuntament
Vols rebre els nostres butlletins
Facebook Festacatalunya
Instagram
amic, mitjans d�informació i comunicació OJD 
Festacatalunya · Tel. 938046359
Contactar · crèdits · avís legal · Mapa Web