Ajuntament de la Palma d’Ebre
Carrer Major, 11
43370
Tel: 977 819 064
Ajuntament de la Palma d’Ebre
Carrer Major, 11
43370
Tel: 977 819 064
El nucli històric de la Palma d’Ebre és un petit nucli compacte d’origen medieval, situat sobre un petit turó i organitzat de manera molt condicionada pel relleu i per la funció defensiva del poble.
Els carrers són estrets, irregulars i amb forts pendents, fruit d’un creixement orgànic i no planificat. La trama urbana s’estructura al voltant dels punts més elevats, amb vies principals que connecten els espais centrals i carrerons secundaris que formen racons tancats i sinuosos. Encara avui es poden identificar alguns trams amb traçat medieval, especialment allà on els carrers segueixen corbes i estrets passadissos entre façanes i els característics perxes.
Un dels elements més característics del nucli antic són les cases de pedra, sovint adossades les unes a les altres formant illes compactes. Moltes mantenen la tipologia tradicional. En diverses façanes es conserven llindes de pedra, portals adovellats i arcs rebaixats, alguns dels quals daten d’època moderna (segles XVII-XVIII), testimoni de reformes successives sobre estructures més antigues.
El centre històric es vertebra al voltant de l’espai religiós, amb l’Església del Roser, que actua com a punt d’organització del teixit urbà. Al seu entorn s’hi concentren les cases més antigues i els carrers de traçat més irregular.
En conjunt, el nucli antic conserva una lectura clara d’assentament medieval rural: compacte, funcional i adaptat a la seguretat i a l’aprofitament de l’espai, amb capes arquitectòniques que reflecteixen segles d’evolució continuada.