Montferri, com també d’altres pobles de la Catalunya Nova, neix a partir de la conquesta de terres per part dels cristians als sarraïns. Els diferents senyors de Montferri, laics i religiosos, seran els encarregats d’administrar justícia, de bastir el temple, i de gestionar les aigües, els trulls, o altres elements del dia a dia, com la taverna o la carnisseria. Passejant pels seus carrers podeu trobar diferents construccions que ens parlen del seu passat.
El Portal de Dalt, és una de les edificacions més antigues que es conserven al poble, part del clos emmurallat format per un conjunt de tres portals: el portal del mig i el portal de baix, avui dia desapareguts.
La Rectoria o Abadia, situada al Carrer Major, 41 que dóna també a la plaça del Dr. Josep Maria Vives. Documentada del segle XV, està adossada a l’església parroquial a la qual tenia accés per la part interior.
Un altre espai singular del nucli històric situat al carrer Major, 48 és el forn de Puja, en el qual els particulars podien coure el seu pa pastat, pagant el preu estipulat.
Text: Ajuntament de Montferri