❮
❯
Ajuntament de la Ràpita
Pl. Carles III, 13
43540
Tel: 977 74 01 00
Ajuntament de la Ràpita
Pl. Carles III, 13
43540
Tel: 977 74 01 00
Hi va haver un primer canal de navegació d'Amposta a la Ràpita, projectat per fray Damián de los Apóstoles el 1769, en època de Carles III. Es va construir a la dècada següent i va funcionar fins al segle XIX. Buscava desenvolupar la navegació entre el riu Ebre (des d'Amposta) i el Mediterrani (Port dels Alfacs). Malauradament es va construir a un nivell similar al de la mar, fet que provocava continues irrupcions de sorra que provocava greus dificultats de navegació; els costos de neteja eren massa importants i finalment fou abandonat com a canal de navegació.
Les restes que podem veure actualment corresponen al canal construït a la meitat del segle XIX. El novembre de 1851 es va atorgar la concessió de les obres a l'enginyer Isidore Pourcet, i el 1852 es va constituir la "Real Compañía de Canalización y Riegos del Ebro", beneficiaria de la concessió. El 1857 s'encarregà de les obres Jules Carvallo Carrión, també enginyer. Primer es va construir el tram que va des de l'Assut de Xerta fins a Amposta, per tal de subministrar prou aigua per a fer navegable l'antic canal de navegació; aquest tram s'inaugurà el 1857.
Certament es va construir a més alçada que el del segle XVIII per evitar la problemàtica d’inundabilitat. Malauradament les circumstàncies de l’època li foren favorables i la irrupció del transport ferroviari també van provocar la seva fallida. El segon tram es construí després i arribà fins al final del Delta amb l'objectiu de servir per als regadius (el 1861 ja funciona plenament).
Les restes que podem veure actualment corresponen al canal construït a la meitat del segle XIX. El novembre de 1851 es va atorgar la concessió de les obres a l'enginyer Isidore Pourcet, i el 1852 es va constituir la "Real Compañía de Canalización y Riegos del Ebro", beneficiaria de la concessió. El 1857 s'encarregà de les obres Jules Carvallo Carrión, també enginyer. Primer es va construir el tram que va des de l'Assut de Xerta fins a Amposta, per tal de subministrar prou aigua per a fer navegable l'antic canal de navegació; aquest tram s'inaugurà el 1857.
Certament es va construir a més alçada que el del segle XVIII per evitar la problemàtica d’inundabilitat. Malauradament les circumstàncies de l’època li foren favorables i la irrupció del transport ferroviari també van provocar la seva fallida. El segon tram es construí després i arribà fins al final del Delta amb l'objectiu de servir per als regadius (el 1861 ja funciona plenament).
Veure la pàgina principal amb totes les experiències