Ajuntament de Navàs
Plaça de l'Ajuntament, 8
08670
Tel: 93 839 00 22
Ajuntament de Navàs
Plaça de l'Ajuntament, 8
08670
Tel: 93 839 00 22
El retaule major de Santa Fe de Valldeperes, dedicat a Santa Fe i als Sants Metges Cosme i Damià, va ser durant segles el gran element artístic i devocional de l’altar principal de l’església. Es tractava d’un conjunt de tradició barroca, probablement del segle XVIII, integrat dins la llarga evolució artística del temple de Navàs, molt vinculat al mas Sunyer.
Com era el retaule? Segons la documentació històrica, era un retaule de fusta policromada i daurada, amb un programa iconogràfic centrat en la patrona del temple, Santa Fe, flanquejada per les imatges dels sants Cosme i Damià, protectors tradicionals de la salut. El conjunt seguia l’estètica barroca habitual: estructura vertical, predel·la inferior, cos central amb fornícules i un coronament superior, probablement amb elements simbòlics religiosos.
La seva funció no era només ornamental: presidia la vida litúrgica de la comunitat i representava el punt focal de la devoció del veïnat, en un espai on la religió marcava el ritme de la vida rural.
No es conserven fotografies anteriors a la seva destrucció amb suficient detall que permetin veure’l complet amb nitidesa. El que sí que existeix és documentació fotogràfica parcial i estudis patrimonials posteriors que en registren l’estat abans de la Guerra Civil. També s’han conservat les imatges escultòriques de Santa Fe i dels sants metges, avui molt restaurades, que ajuden a imaginar-ne la composició original.
Veure la pàgina principal amb totes les experiències